Fakulta umění

Publikace vydané Fakultou umění.

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 7 of 7
  • Publication
    Malba I II
    (Ostravská univerzita, 2023) Knoflíček, Tomáš; Sumec, Ivo
    Historie ateliérů Malby I a II na Ostravské univerzitě.
  • Publication
    AFTER ABY: Image Analysis / Concept and Realization
    (Ostravská univerzita, 2024) Eldarb, Gregor
    Výchozím bodem workshopu AFTER ABY je zkoumání a reflexe vlastních děl, která již byla vytvořena. Za tímto účelem byla vybrána díla studentů (malby, sochy, kresby atd.). Z vybraných prací studentů je třeba vyjmout jeden nebo více detailů a prozkoumat je blíže. Jde o to získat znalosti z informací o charakteristikách děl, nebo jak to nazval Aby Warbung, komentovat "obrazy skrze obrazy". Jedná se o detektivní práci, je třeba prozkoumat motivy a vlivy vlastní práce pomocí analytické metody: Odkud pocházejí předměty, formy a témata? Jsou historické, nebo současné?
  • Publication
    Save as Art
    (Ostravská univerzita, 2024-01) Leśniak, Anna
    In a direct understanding, the workshop title refers to the format of saving files on the computer, for example, doc, pdf, jpeg, etc. However, here, saving is understood metaphorically as preserving the memory, objects, feelings, and ideas in the form of art, as well as telling stories and building narratives in the language of art, which can inspire people's imagination through various ways of artistic expression. The main idea of the workshop is to work with broadly understood document and the relation between art and documentation. It refers to the conceptual definition of art, which is not about making the artifacts but presenting ideas in forms most relevant to them, often ephemeral, such as visual poetry, performance, installation, sketches, etc. The workshop aimed to reflect on the trans medial nature of contemporary art and its relation to other spheres of human life.
  • Publication
    Ivo Sumec: Člověčí věci
    (Ostravská univerzita, 2023) Sumec, Ivo; Skřebská, Renáta
    Název výstavy vychází z trefného postřehu Daniela Balabána, který výstižně charakterizoval tvorbu Ivo Sumce slovy: člověk, i když v obrazech absentuje, je přítomen v "člověčích věcech". Pokud se zabýváme umělcovým dílem z dlouhodobého pohledu, projeví se zřetelná absence figurální tvorby. Naopak téměř konzistentní je rovina každodennosti. Zastoupení běžných, utilitárních předmětů jakoby vytržených z kontextu a přitom zvláštně sdělných svou důvěrně známou obyčejností, která je součástí lidského života. Autorovy malby vystihují schopnost reagovat na jeho banalitu i jedinečnost. Malířova díla lze vnímat jako příběh s hádankou, která je ukrytá pod povrchem. Jsou to člověčí věci se všemi klady i zápory.
  • Publication
    Zařazené zlomky
    (Ostravská univerzita, 2023) Vorlová, Hana
    Snahou této publikace bylo alespoň zčásti naplnit jedno ze zbývajících "bílých míst" ve fondu historického sochařství dochovaného na našem území. Zabývá se gotickými a gotiku evokujícími sochami, jejichž společným jmenovatelem je jejich záaplský původ, a především jejich existence v rámci tří soukromých historických sbírek, které alespoň v určité době přetrvaly do současnosti v původních, dnes zpřístupněných památkových objektech: Bouzově, Šternberku a Hradci nad Moravicí. První část práce je studií o vybraných středoevropských sběratelích z přelomu 19. a 20. století a jejich sbírkách gotického umění, druhou část tvoří tzv. vědecký katalog s referencemi a obrazovým doprovodem.
  • Publication
    BookVision
    (Ostravská univerzita, 2023) Kučerovská, Julie
    Katalog shrnuje výsledky druhého ročníku mezinárodní studentské soutěže BookVision, již pořádá Ateliér knižního designu Fakulty umění Ostravské univerzity.
  • Publication
    Diplomky 2023
    (Ostravská univerzita, 2023) Knoflíček, Tomáš
    Solipsistní, nebo angažované? Autentické, či sdílené? Intimní, nebo veřejné? Hmotné, či virtuální? Jak významně se v produkci čerstvých absolventů Fakulty umění zrcadlí dominantní narativy současného umění, vůči kterým byly předcházející ročníky spíše rezistentní? Potvrdí se trend, nebo je čas revolty? A pokud znovu převládne první z možností, je to důkaz institucionální integrity, nebo spíše její zkostnatělosti? Katalog k výstavě diplomových prací, která byla koncipována jako sediment veřejných obhajob, nabídne autentickou výpověď o současné umělecko/provozní praxi na fakultě.